Best Brain - logo


Kasza gryczana jej właściowści zdrowotne i wartości odżywcze
- dieta zdrowa dla mózgu

Jaką wiedzę znajdziesz w artykule?

Lubicie

kaszę gryczaną

? Jeśli nie, to najwyższy czas coś z tym zrobić! Nie bez powodu mówi się, że to jedna z najzdrowszych kasz. Wiecie, że oprócz popularnej kaszy gryczanej prażonej, mamy jeszcze

kaszę nieprażoną

, tj. białą? Jest o wiele delikatniejsza w smaku, więc można z niej zrobić np.

pyszny śniadaniowy mus

bądź

placuszki

(jednoskładnikowe! ta kasza świetnie spisuje się bez niczyjej pomocy!)

Nasza główna bohaterka jest

bezglutenowa

, więc jest idealna na osób chorujących na

celiaklię

lub osób z

nietolerancją glutenu

. Co więcej gryka z której wytwarzana jest kasza jest wysoce

odżywcza

. Białka w niej zawarta są o

wiele cenniejsze

niż białka zbóż. Gryka jest pełna

egzogennych aminkwasów

(czyli takich, których nasz organizm sam nie jest w stanie wyprodukować), a wartością i strawnością przypominają rośliny strączkowe. Kasza gryczana jest znana również ze swoich

właściowości oczyszczających i odchudzających

, z racji na wysoką zawartość

błonnika oraz przeciwutleniaczy

, czyli jedząc ją młodniejemy! ☺ Podobnie jak kasza jaglana przez swój zasadowy odczyn

odkwasza nasz organizm

.

Kasza gryczana

jest ceniona w medycynie ludowej. Liście gryki stosuje się w

leczeniu żylaków oraz hemoroidów

. Nasze babcie poleciłyby tę kaszę również przy przeziębieniu jako pokarm rozgrzewający, jej odwar zaś przy bakteryjnej biegunce oraz co ciekawe przy obfitym miesiączkowaniu! Te ostatnie na pewno przez

wysoką zawartość witaminy E, kwasu foliowego oraz żelaza

. Dzięki bogactwu potasu jest zalecana osobom z nadciśnieniem. Za zjedzoną kilka razy w tygodnu miseczkę kaszy gryczanej na pewno podziękują nasze

kości, włosy, paznokcie oraz serce

. Wszystko dzięki

cennym minerałom

w niej skrytym takim jak:

wapń, cynk oraz krzem

. Po danie z gryki warto sięgnąć podczas

wysiłku umysłowego. Kompleks witaminy B wspomoże wówczas nasz

układ nerwowy

.

Jak gotować kaszę?

Najlepiej w tradycyjny sposób. Wystrzgajmy się woreczków foliowych, które nie dość, że są nie zdrowe to zmnieją smak! Opłukane kilkakrotenie zimną wodą i odsączone na sicie ziarna wsyp do wrzącej osolonej wody (na szklankę kaszy dwie szklanki wody).

Gotuj

pod przykryciem aż kasza wchłonie całą wodę. Następnie zostaw garnek w jakimś ciepłym miejscu by mogła sobie jeszcze „dojść“ ☺ Do smaku warto dodać łyżeczkę masła klarowanego bądź ulubionego oleju. Dodatkowo sprawi ono, że ziarenka się nie posklejają.

A jeśli chodzi o kaszę białą polecam

śniadaniową gryczankę

☺ Moja rodzina tak bardzo ją polubiła, że jemy ją rano kilka razy w tygodniu!

Energia

na na cały dzień zapewniona!



Składniki na 3 porcje śniadaniowe (rodzice+dziecko ☺)

:

Kaszę zalewamy wodą i moczymy przez noc. Rano odlewamy wodę i miksujemy z mlekiem/świeżą wodą, karobem i bananami. Wlewamy do miseczek. Można dodać świeże owoce, orzechy, bądź posypać poppingiem z amarantusa. Smacznego! ☺



Wartości odżywcze kaszy gryczanej niepalonej (w 100 g)

:
Wartość energetyczna - 343 kcal
Białko ogółem - 13.25 g
Tłuszcz - 3.4 g
Węglowodany - 71.50 g
Błonnik - 10 g


Witaminy

:

Tiamina – 0.101 mg
Ryboflawina – 0.425 mg
Niacyna - 7.020 mg
Witamina B6 - 0.210 mg
Kwas foliowy - 30 µg


Minerały:



Wapń – 18 mg
Żelazo - 2,2 mg
Magnez - 231 mg
Fosfor - 347 mg
Potas - 460 mg
Sód – 1 mg
Cynk - 2.4 mg



Joanna Boral
Pierwsza Polka na Mistrzostwach Świata Pamięci,
Rekordzistka Polski w konkurencji Names&Faces,
Dietetyk i trener pamięci Best Brain



Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Źródło:
http://blog.siegnijpozdrowie.org/2013/04/na-obiad-bedzie-kasza-gryczana.html
http://bonavita.pl/kasza-gryczana-wlasciwosci-wartosci-odzywcze-i-dietetyczne-przepisy
http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/kasza-gryczana-zdrowa-i-smaczna_39021.html