Best Brain - logo


Ciecierzyca, cieciorka - źródło białka i błonnika

Jaką wiedzę znajdziesz w artykule?

Kiedy w Maroko spróbowałam po raz pierwszy

hummusu

(czyli

arabskiej pasty

do smarowania pieczywa) pokochałam go w momencie! Od razu zaczęłam zastanawiać się kim jest główny bohater tego dania. Jak się okazało była to bohaterka, ponieważ chodzi o

cieciorkę

. Znaną jest również jako

ciecierzyca

bądź

groch włoski

. Pochodzi z krajów afro-azjatyckich, a króluje w

kuchni arabskiej

. Wiecie, że znana jest już od 6500 r.p.n.e, a w starożytnym Egipcie traktowane była jako afrodyzjak!? Najwyższy czas poznać ją nieco bliżej! ☺

Choć

cieciorka

występuje w kuchni staropolskiej, wciąż zbyt rzadko zagląda na nasze stoły. A to błąd! Ma ona 25% białka o korzystym składzie

aminokwasowym

, dlatego może spokojnie zastąpić posiłek mięsny. Cieciorka ma w sobie pełno

błonnika

, a do tego ma niski

indeks glikemiczny

(IG=30), dlatego jest polecana osobom odchudzającym się. Z racji obecności

cynku

oraz

witamin

, takich A, C i K wzmacnia

odporność

, jak również poprawia

kondycję włosów, paznokci

oraz

naczyń krwionośnych

. Ze względu na wysoką wartość

żelaza

jest polecana osobom borykającym się z anemią. Zaś potas oraz witaminy z grupy B pomogą uregulować

ciśnienie krwi

oraz wspomogą

układ nerwowy

.

Cieciorka

zagościła się w wielu kuchniach świata. Znana jest w kuchni arabskiej, żydowskiej, hinduskiej, bliskowchodniej, a nawet kaukaskiej! Znana jest głównie w postaci

falafelu

, (smażone kulki bądź pieczone kotleciki),

hummusu

(pasty do smarowania pieczywa) lub jako przystawka obtoczona w cukrze bądź przyprawach. Z nasion ciecierzycy wytwarza się również

mąkę

, z której przygotowuje się np.

placki

lub

chleb

. Jest ona

bezglutenowa

, więc polecana jest osobom chorującym na

celiaklę

bądź mającym alergię na ten składnik.

Jak przygotować

cieciorkę

? Najpierw należy ją moczyć przez 10-12 godzin w wodzie z łyżeczką sody. Później należy ją odcedzić, zalać świeżą wodą i gotować do miękkości, przeważnie ok. 1,5 godziny. Taka gotowana cieciorka świetnie smakuje solo jako przekąska, jest też świetną bazą do

zup, curry, pasztetów, a nawet deserów

! ☺ My polecamy takie pyszności:



Składniki

:

Czosnek kroimy i podsmażamy chwilę na oliwie. Dolewamy passatę i chwilę razem gotujemy. Po kilku minutach dolewamy wodę i dodajemy cieciorkę. Gotujemy ok. 12 minut. Na koniec doprawiamy, dodajemy suszone pomidory i miksujemy. Podajemy z ryżem i świeżą pietruszką. ☺ Smacznego!



Składniki

:

Wszystkie składniki umieszczamy w blenderze i miksujemy. Można podać ze świeżymy owocami. Taki deser to idealny pomysł na II śniadanie bądź podwieczorek. Dzieci się tym zajadają, starsi też! ☺



Wartości odżywcze w cieceirzycy (w 100 g)

:
Wartość energetyczna - 92 kcal
Białko ogółem - 4,62 g
Tłuszcz - 1,54 g
Węglowodany - 3,1 g



Joanna Boral
Pierwsza Polka na Mistrzostwach Świata Pamięci,
Rekordzistka Polski w konkurencji Names&Faces,
Dietetyk i trener pamięci Best Brain



Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Źródło:
http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/ciecierzyca-wlasciwosci-i-wartosci-odzywcze-cieciorki_33844.html
http://www.nazdrowiesposob.com/cieciorka/
http://ekotarg.pl/artykul/cieciorka_male_ziarenka_o_dobroczynnych_wlasciwosciach,454
http://urodaizdrowie.pl/kuchenne-pogawedki-ciecierzyca
http://www.sztukaodzywiania.pl/component/content/article?id=197:ciecierzyca-zamiennik-miesa