Best Brain - logo


Baza wiedzy Best Brain

Jak zmotywować dziecko do nauki?

Zbyt mała

motywacja do nauki

wśród dzieci w wieku szkolnym jest jednym z najczęściej powtarzających się problemów o których słyszymy w rozmowach z rodzicami uczniów uczęszczających na nasz kurs. Wielu z nich zadaje pytania: co i jak zrobić by dziecko chętniej się uczyło. Zastanawiają się również skąd się biorą takie problemy wśród dzieci. W tym artykule postaramy się udzielić odpowiedzi na to pytanie.

Na początek warto przyjrzeć się dziecku które wykazuje podobne problemy. Warto sprawdzić, czy jest

zdrowe

– tu przydatne okazują się badania krwi. Może się zdarzyć że dziecko będzie

przemęczone lub osłabione

, ponieważ będzie miało na przykład niski poziom żelaza. Jeżeli zatrzymujemy się już nad stanem zdrowia dziecka warto pokusić się również o sprawdzenie wzroku i słuchu u dziecka. Słabsze wyniki w nauce i niższa motywacja mogą też wynikać z tego, że dziecko nie widzi tego co jest na tablicy lub niewyraźnie słyszy polecenia. Często jest też tak, że brak chęci do nauki wynika z tego, że

podstawowe potrzeby

takie jak potrzeba bezpieczeństwa, jedzenia, snu, ruchu czy zabawy są u dziecka niezaspokojone. Należy wtedy przyjrzeć się takiemu dziecku, które ma problemy z nauką i sprawdzić czy nie jest

przemęczone

lub przeładowane obowiązkami lub dodatkowymi zajęciami, czy śpi odpowiednią liczbę godzin...

Czytaj więcej...


Jak zapamiętać datę urodzin cioci Krystyny

Wiele osób ma problem z

zapamiętaniem

informacji liczbowych, takich jak

kod pin

,

numer telefonu

czy

data

czyiś urodzin. Dlaczego tak się dzieje? Co zrobić, aby zapamiętanie 10 dat zajęło nam kilka chwil?

Podstawą każdego zapamiętywania

mnemotechnikami

jest

wyobraźnia

. Tak samo, jak pisał Bartek w artykule „Jak zapamiętać nazwy stolic”, żeby zapamiętać konkretną liczbę należy ją sobie

wyobrazić

. Ale jak? W tym właśnie tkwi problem.

Cyfry

są jedynie symbolami, nie mają dla nas konkretnego znaczenia i trudno jest ma je zapamiętać. Zlepek czterech cyfr np. 8319 nic dla nas nie znaczy, jednak liczba 2019 jest już nam lepiej znana, gdyż reprezentuje bieżący rok. A czym różni się 8319 od 2019? Tak naprawdę to niczym. Jedna z tych liczb ma dla nas

znaczenie

, druga nie. Aby móc zapamiętać

wielocyfrową liczbę

, należy nadać jej znaczenie.

Czytaj więcej...


Rozgrzewająca zupa z jarmużem i soczewicą

Jarmuż

w ostatnim czasie to wielkim celebryta polskich stołów. Jest piękny, intensywnie zielony oraz ma efektownie poskręcane brzegi swoich liści. Uwielbiają go szczególnie

weganie

oraz

wegetarianie

za jego cenne właściwości odżywcze. Mam nadzieję jednak, że za chwilę każdy z Was będzie miał ochotę wzbogacić swoją

dietę

o tę tajemniczą „kapustę“.

Kapustę

, ponieważ jarmuż należy do rodziny kapustowatych. Jest on botaniczną odmianą

kapusty warzywnej

. Co niezwykle ciekawe, do średniowiecza było to

najpopularniejsze z zielonych warzyw

w całej Europie! Jak dobrze, że jarmuż znowu, po kilku wiekach, wraca do kulinarnych łask! Znajdziemy w nim

witaminę A

, (100 g to aż 90% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę!) która pomaga utrzymać w zdrowiu

oczy oraz skórę

witamię K

zapewniającą prawidłowe

krzepnięcie krwi

oraz

witaminę C

, niezwykle silnego

przeciwutleniacza

.

Czytaj więcej...


Ciecierzyca, cieciorka - źródło białka i błonnika

Kiedy w Maroko spróbowałam po raz pierwszy

hummusu

(czyli

arabskiej pasty

do smarowania pieczywa) pokochałam go w momencie! Od razu zaczęłam zastanawiać się kim jest główny bohater tego dania. Jak się okazało była to bohaterka, ponieważ chodzi o

cieciorkę

. Znaną jest również jako

ciecierzyca

bądź

groch włoski

. Pochodzi z krajów afro-azjatyckich, a króluje w

kuchni arabskiej

. Wiecie, że znana jest już od 6500 r.p.n.e, a w starożytnym Egipcie traktowane była jako afrodyzjak!? Najwyższy czas poznać ją nieco bliżej! ☺

Choć

cieciorka

występuje w kuchni staropolskiej, wciąż zbyt rzadko zagląda na nasze stoły. A to błąd! Ma ona 25% białka o korzystym składzie

aminokwasowym

, dlatego może spokojnie zastąpić posiłek mięsny. Cieciorka ma w sobie pełno

błonnika

, a do tego ma niski

indeks glikemiczny

(IG=30), dlatego jest polecana osobom odchudzającym się. Z racji obecności

cynku

oraz

witamin

, takich A, C i K wzmacnia

odporność

, jak również poprawia

kondycję włosów, paznokci

oraz

naczyń krwionośnych

. Ze względu na wysoką wartość

żelaza

jest polecana osobom borykającym się z anemią. Zaś potas oraz witaminy z grupy B pomogą uregulować

ciśnienie krwi

oraz wspomogą

układ nerwowy

.

Czytaj więcej...


Warsztaty i zajęcia dodatkowe dla dzieci

Wrzesień. Początek

roku szkolnego

. Wielu rodziców w tym okresie uważnie zastanawia się nad

wyborem zajęć dodatkowych

dla swojej pociechy. Możemy zadać sobie pytanie czy tego typu zajęcia są potrzebne dla

rozwoju

naszego dziecka, czy nie wystarczy to, że siedzi codziennie kilka godzin w ławce i realizuje

obowiązek szkolny

?

Głównym

celem zajęć dodatkowych

jest zaciekawienie dziecka jakimś tematem, z takiego zaciekawienia rodzą się

zainteresowania

a one mogą zdecydować o tym jaką przyszłą

drogę zawodową

wybierze nasza pociecha.

Pozalekcyjne

aktywności służą też temu by w

wartościowy sposób

zapełnić dziecku wolny czas. Mogą mu

pomóc w nauce

np. gdy słabiej sobie radzi z jakimś przedmiotem w szkole. Bardzo często takie zajęcia są prowadzone w sposób ciekawszy niż na lekcjach a także w

mniejszych grupach

, przez co dzieci mogą szybciej nadrobić braki w nauce. W takich okolicznościach łatwiej przeprowadzić np. doświadczenie chemiczne lub bez stresu zrozumieć jakieś trudne twierdzenie matematyczne. Często takie zajęcia

przygotowują dzieci

do różnorakich konkursów lub olimpiad przedmiotowych ponieważ dostarczają mu o wiele szerszy zakres wiedzy niż w programie szkolnym. Zajęcia pozalekcyjne są także

nieocenioną pomocą

przed wszelakimi

egzaminami

czy testami, pomagają w usystematyzowaniu i powtórzeniu informacji.

Czytaj więcej...


Truskawki - pyszne i zdrowe owoce
przepis na zdrowe śniadanie

Czy wiecie, że te małe, czerwone owoce to dzieło człowieka, które wyrosło dzięki skrzyżowaniu

dwóch odmian poziomek

! Nawet przez głowę mi nie przeszło, że nigdzie nie znajdę

dziko rosnących truskawek

! Dobrze, że są! Jak smutny byłby czerwiec bez truskawek!

Truskawki

poprawią nam nastrój. To fakt! Po pierwsze swoją obecnością zwiastują nachodzące

wakacje i lato

☺, a po drugie zawarty w nich magnez

wzmacnia nasz układ nerwowy

, a żelazo

dotlenia organizm

. Co więcej potas

reguluje ciśnienie

, a ich miłosny kształt już nam mówi, że dodatkowo

wzmocnią nasze serce

. Lepsze

samopoczucie

gwarantowane!

Czytaj więcej...


IV Ogólnopolskie Mistrzostwa Pamięci Best Brain 2019

8. Czerwca odbyły się

IV Ogólnopolskie Mistrzostwa Pamięci Best Brain

Z roku na rok w tych zawodach uczestniczy coraz to większa liczba uczestników! Prawdopodobnie osoba, która słyszy po raz pierwszy nazwę „

Mistrzostwa Pamięci

”, może się zastanawiać i zadać sobie kilka pytań, np.: Po co w ogóle organizować mistrzostwa w zapamiętywaniu? Czy to może być nazywane sportem? Co

zyskują uczestnicy

przygotowując się i biorąc udział w mistrzostwach? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w dalszej części artykułu.

Po co organizować mistrzostwa pamięci? Ponieważ rywalizacja zawsze

motywuje

ludzi do ćwiczeń, do próby osiągania coraz to

lepszych rezultatów

. Dzięki mistrzostwom uczestnicy mogą sprawdzić nie tylko jak wypada ich pamięć na tle innych zawodników ale przede wszystkim zobaczyć jak w

momentach stresowych

działają ich mózgi, czy potrafią

wykorzystać stres

do osiągania lepszych rezultatów, czy jednak muszą popracować nad jego opanowywaniem, ponieważ ich dekoncentruje.

Czytaj więcej...


Zupa ogórkowa - przepis na zdrowie

Szklany słoik, osolona woda,

gruntowe ogórki

plus przyprawy to przepis na

sporą dawkę zdrowia

!

Ogórki kiszone

, bo o nich mowa, są nie do przecenienia jeśli chodzi o wpływ na nasze zdrowie oraz samopoczucie. Szczególnie jesienią i zimą!

Proces

kiszenia ogórków

bazujący na fermentacji mlekowej prowadzony jest przez kwas mlekowy, który jest

skarbnicą niezbędnych składników

dla naszego organizmu.Ten właśnie

oczyszcza

go z toksyn,

wspiera odporność

, a przede wszystkim reguluje

przemianę materii

oraz usprawnia

trawienie

! Bakterie, które kiszą ogórki wytwarzają spore ilości

witaminy C, A

oraz

witamin z grupy B

. Ogórki są też źródłem

witaminy K

, którą co ważne, możemy znaleźć tylko i wyłącznie w produktach fermentowanych.

Czytaj więcej...


Ćwiczenia pamięci - czy każdy może ćwiczyć pamięć?

Czy z

dobrą pamięcią

trzeba się urodzić? Wiele osób uważa, że nie da się wyćwiczyć łatwości w

uczeniu się

. Jednak to nie jest prawda! Wielokrotnie na prowadzonych przez nas w całej Polsce zajęciach pokazowych pytamy się uczestników: Kto z was myśli, że ma słabą pamięć? Większość z nich podnosi wtedy rękę. W tym momencie możemy powiedzieć im bardzo ważną informację: nie ma słabej

pamięci

– jest tylko pamięć nietrenowana! To zdanie sprawdziło się w naszym życiu jak i u ludzi których uczymy lub których spotykamy na międzynarodowych i polskich

mistrzostwach pamięci

. Kluczem do sukcesu jest poznanie

sposobów efektywnego uczenia się

i trening. Ten

trening

odgrywa bardzo ważną rolę - nie wystarczy wiedzieć,

jak się uczyć

– trzeba

wytrenować mózg

, aby te techniki były dla niego normalnością.

Czytaj więcej...


Kasza jaglana jej właściwości zdrowotne i wartości odżywcze
dieta zdrowa dla mózgu

Kasza jaglana

to jedna z moich ulubionych kasz. Uwielbiam ją za jej niesamowite

walory odżywcze

, jak i za jej wszechstronność. Ma łagodny, maślany i nieco kukurydziany smak. Nadaje się praktycznie na każdy posiłek. Świetnie dogaduje się z daniami na słodko, jak na wytrawnie. Można z nią eksperymentować od woli! Warto zadbać o to by jak najczęściej gościła w naszym menu!

Kasza jaglana jest jedną z najstarszych kasz. Wytwarza się ją z łuskanych nasion prosa. (Możecie się też spotkać z nazwą jagły, co w prasłowiańskim języku oznacza właśnie proso.) Jest znana na

całym świecie

! W Niemczech kaszę jaglaną gotuje się z jabłkami i miodem. W Nepalu pije napój alkoholowy

tongba

produkowany z prosa.

Owsianka z kaszy jaglanej

, mleka i cukru to tradycyjna potrwa kuchni rosyjskiej. Chińczycy jedzą zupę z prosa, a posłodzoną brązowym cukrem podaje się matkom karmiącym by pobudzić ich laktakcję. Będąc w sklepie proso możemy znaleźć w postaci kaszy, płatków, prosa preperowanego i mąki jaglanej.
Czytaj więcej...


Jak zapamiętać nazwy stolic?

Chyba każdy dorosły pamięta szkolne odpytywanie z

nazw stolic

państw Europy, Ameryki, czy co gorsze,

całego świata

. Jak do tego z reguły się podchodzi? Oczywiście stosując

wszechobecne wkuwanie

, czy ciągłe powtarzanie na nowo kraj+stolica, kraj+stolica itd. Może jednak istnieje jakiś inny

sposób zapamiętania nazw stolic

? Szybki i ciekawy? Pewnie że tak, wystarczy tylko lepiej dogadać się ze swoją

pamięcią

- co nie jest w cale takie trudne!.

Oczywiście

najłatwiejszym sposobem

jest odwiedzić stolicę każdego kraju świata :) Tak, wiem, mało komu zdarza się przez całe życie odwiedzić chociaż kraje Unie Europejskiej, a co dopiero kiedy mowa o innych państwach. Jednak jeśli ktoś był w Wiedniu do końca życia

będzie pamiętać

, że stolicą Austrii jest właśnie Wiedeń, albo w Lizbonie - że stolicą Portugali jest właśnie to miasto. Warto więc zastanowić się dlaczego tak się dzieje, że po wycieczce

pamiętamy dużo więcej

niż gdybyśmy ślęczyli nad podręcznikami do geografii danego regionu? Otóż podczas podróży wszystko jest świeże, ciekawe i

oddziałuje na nas wielokanałowo

- obrazem, dźwiękiem, zapachem, przestrzenią - i to jest

klucz do sukcesu

. Fakt ten możemy wykorzystać

ucząc się nazw stolic państw

jedynie przy użyciu atlasu. Zaczynamy!

Czytaj więcej...


Orzeszki ziemne - zdrowa przekąska dla mózgu

Czy wiecie, że popularne

fistaszki

to nie tylko i wyłącznie przysmak wiewiórek z kreskówek ale również pożywna białkowa bomba? ☺ To właśnie

orzeszki ziemne

mają

najwięcej białka

ze wszystkich orzechów! Mają ich znacznie więcej niż rośliny strączkowe! Nic dziwnego, że często goszczą w menu

wegan

oraz

wegetarian

. Wszystkich biją na głowę! Przyjrzyjmy się im bliżej ☺

Orzeszki ziemne

stały się szczególnie popularne podczas Wojny Domowej w Stanach Zjednoczonych w latach 60 XIX wieku. Wtedy to obie

armie zajadały się archaidami

, które uważali za niezwykle

cenne i odżywcze

. Co ciekawe kwitnący kwiat

orzecha ziemnego

kieruje się do góry, przy czym szypułka wbija się w ziemię wpychając strąk. Nasiona rozwijają się w ziemi, więc fistaszków nie zbieramy, a wykopujemy. I tu ciekawostka! Z tej racji fistaszków, o dziwo, nie zaliczamy do orzechów, a do

roślin strączkowych!

Należą bowiem do rodziny bobowatych.

Czytaj więcej...


Test na inteligencję rozbieżną – czyli jak ćwiczyć kreatywność dziecka

Czy zastanawiałeś się kiedyś, czym jest

inteligencja

? Czy tak zwany

iloraz inteligencji

mierzony w testach IQ to jedyny wyznacznik tej jakże pożądanej cechy? Czy ten wskaźnik pokazuje, kto jest w stanie być

innowacyjnym i kreatywnym

? Według standardowej definicji inteligencja, „to zdolność do postrzegania, analizy i adaptacji do zmian otoczenia. Zdolność rozumienia,

uczenia się

oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy i umiejętności w różnych sytuacjach”. Test IQ sprawdza umiejętność odnajdywania wzorca i

dopasowywania elementu

do jego otoczenia. Jest najłatwiej mierzalny, jego wynik można podać w liczbach, dlatego jest tak bardzo znany. Niestety, nie sprawdza czy człowiek potrafi w kreatywny sposób

rozwiązać problem

. Osoby z wysokim

ilorazem inteligencji

zwykle potrafią bardzo dobrze radzić sobie z zagadnieniami logicznymi, analizą sytuacji oraz z dedukcją. Nie rzadko łączy się to z umiejętnością

kreatywnego myślenia

, ale test IQ nie jest w stanie tego sprawdzić.

Czytaj więcej...


Kasza gryczana jej właściowści zdrowotne i wartości odżywcze
- dieta zdrowa dla mózgu

Lubicie

kaszę gryczaną

? Jeśli nie, to najwyższy czas coś z tym zrobić! Nie bez powodu mówi się, że to jedna z najzdrowszych kasz. Wiecie, że oprócz popularnej kaszy gryczanej prażonej, mamy jeszcze

kaszę nieprażoną

, tj. białą? Jest o wiele delikatniejsza w smaku, więc można z niej zrobić np.

pyszny śniadaniowy mus

bądź

placuszki

(jednoskładnikowe! ta kasza świetnie spisuje się bez niczyjej pomocy!)

Nasza główna bohaterka jest

bezglutenowa

, więc jest idealna na osób chorujących na

celiaklię

lub osób z

nietolerancją glutenu

. Co więcej gryka z której wytwarzana jest kasza jest wysoce

odżywcza

. Białka w niej zawarta są o

wiele cenniejsze

niż białka zbóż. Gryka jest pełna

egzogennych aminkwasów

(czyli takich, których nasz organizm sam nie jest w stanie wyprodukować), a wartością i strawnością przypominają rośliny strączkowe. Kasza gryczana jest znana również ze swoich

właściowości oczyszczających i odchudzających

, z racji na wysoką zawartość

błonnika oraz przeciwutleniaczy

, czyli jedząc ją młodniejemy! ☺ Podobnie jak kasza jaglana przez swój zasadowy odczyn

odkwasza nasz organizm

.

Czytaj więcej...


Lepsza szkoła - czyli jak pomóc dziecku w nauce

Każdy rodzic chce jak najlepiej dla swojego dziecka. Jednym z ważniejszych zagadnień dotyczących

wychowania

jest kwestia szkoły i

uczenia się

. Niestety, w polskich szkołach, gdzie każdy uczeń i nauczyciel boryka się z problemem przepełnionej podstawy programowej, gdzie ilość informacji wymaganych przez nauczyciela od ucznia, potrzebnych do zaliczenia danego przedmiotu mogłaby pokonać niejednego dorosłego, problem odpowiedniej

pomocy dziecku w jego edukacji

nie jest taki prosty. W odpowiedzi na te problemy chciałbym zaproponować

5 pomysłów, jak pomóc dziecku w nauce

.

Najczęściej podchodzimy do ocen dziecka jako do wyznacznika jego

postępu w nauce

. Niestety nie jest to do końca prawda – oceny są dostosowane do pewnych standardów – a każde dziecko ma swoje

własne możliwości

. Nie powinniśmy kontrolować jedynie ocen ucznia - powinniśmy sprawdzać jego

postępy

. Jeżeli porównujemy dziecko do innych to porównujemy dwie różne osoby, z innym poziomem startowym wiedzy, z innymi uwarunkowaniami i

talentami

. Jednak gdy kontrolujemy zaangażowanie dziecka, postęp jego wiedzy a nie tylko jego oceny to otrzymujemy realny wgląd w

ścieżkę rozwoju edukacyjnego

swojego dziecka.

Czytaj więcej...


Zupa z batatów - dieta zdrowa dla mózgu

Batat - zupa z batatów - Dieta zdrowa dla mózgu | Best Brain Bracia BoralCzy ktoś z Was mijając sklepowe półki z warzywami zastanawiał się cóż to za tajemnicze warzywo, które kształtem przypomina naszego polskiego ziemniaka, a barwą marchewkę? To

batat

, bądź jak kto woli słodki ziemniak, wilec ziemniaczany lub patat. Przybył do nas prosto z Ameryki Północnej, choć co ciekawe jego głównym imporerem są Chiny (z resztą chyba jak wszystkiego ). I co ciekawe, jego

wartość odżywcza

jest 50 procent wyższa od wartości naszego poczciwego ziemniaka!

Batat to ostatnio wielki warzywyny celebryta. W specjalnym rankingu stworzonym przez „Center for Science in the Public Interest” został okrzyknięty

“najlepszym ze wszystkich warzyw”

. Nic dziwnego, że to on jest aktualnie głównym bohaterem kulinarnych blogów oraz że coraz częściej pojawia się na naszych polskich stołach. Uwielbiają go szczególnie sportowcy. Jest on idealnym

źródłem łatwo przyswajalnych węglowodanów oraz białka

(zawiera komplet aminokwasów egzogennych, czyli takich, których nasz organizm nie może sam syntetyzować). Nadaje się na również na po-treningowy posiłek, gdyż świetnie

uzupełnia elektrolity

. Co więcej, potas, którego skarbnicą jest batat, pomaga

uspokoić skurcze mięśni

.

Czytaj więcej...


Jak poprawić pamięć i koncentracje - trening i ćwiczenia

Każdy z nas ma w swojej głowie superkomputer, który potrafi

zapamiętywać

i operować na wielkich ilościach informacji. Standardowo człowiek potrafi zapamiętać i operować na 7 elementach jednocześnie. Po poznaniu mechanizmów działania umysłu oraz po przepracowaniu odpowiedniej liczby specjalnie przygotowanych

ćwiczeń na poprawę pamięci

, liczba informacji w Twojej pamięci podręcznej może dojść nawet do kilkuset elementów!*

Jeżeli to jest prawda, to dlaczego nie potrafię zapamiętać nowego numeru telefonu? Czemu mam problemy z zapamiętaniem imion nowopoznanych osób? Dzieje się tak, ponieważ ta informacja jest dla Twojego mózgu

nudna

.

Hipokamp

, jest to ośrodek mózgu decydujący jakie informacje zostaną w naszej pamięci na dłużej a jakie zostaną przefiltrowane i usunięte z naszego umysłu. Jeżeli chcesz aby mieć lepszą koncentrację uwagi i bardziej pojemną pamięć –

zainteresuj swój mózg

,

zaskocz swój hipokamp!



Czytaj więcej...